Pozreli sme sa na návrat legendy Dynaudio BM5
Rokmi overená koncepcia presne zameraná a prijatá širokou cieľovou skupinou prívržencov domácich štúdií. Kedysi jeden z najpopulárnejších štúdiových reproduktorov značky Dynaudio sa pri príležitosti svojej reinkarnácie dočkal aj niekoľkých technických - zvukových a užívateľských vylepšení, ktoré ešte zvýšili jeho súčasný potenciál. V aktuálnej ponuke profesionálnych monitorov Dynaudio predstavuje tretia generácia bé-em-pätiek najmenší spomedzi modelov klasickej BM série. Zatiaľčo dva vyššie, resp. výkonnejšie modely BM6A a BM15A sú vhodné skôr do profesionálnych a poloprofesionálnych štúdií, model BM5 mkIII sa so svojou kapacitou výborne hodí aj do "spálňových" alebo "obývačkových" štúdií. Kompaktné rozmery a po každej stránke výborne zvládnutú basovú zložku však dopĺňa aj značná výkonová rezerva a schopnosť prehrávať hudbu bez straty okrajových frekvencií pri rôznych úrovniach hlasitosti, (teda aj relatívne potichu). Vďaka tomu BM5 mkIII nájdu uplatnenie ako menšie monitory aj v profesionálnych štúdiách.
"BM5 mkIII sa so svojou kapacitou výborne hodí aj do 'spálňových' alebo 'obývačkových' štúdií."
Ako vyzerajú a čo obsahujú
Na prvý pohľad štúdiový reproduktor štandardných tvarov odhalí pri vnímavejšom pohľade viacero vzájomne harmonizovaných prvkov, ktoré jeho analytické zvukové vlastnosti doplnia aj elegantným, vysoko funkčným dizajnom. Skosené hrany dodávajú hranatým búdkam dizajnérsky šmrnc a zároveň zmenšujú reflexný potenciál čelného panela. Mäkká kupolka tweetera s priemerom 28 mm spočíva v hliníkovom hniezde s profilovanou čelnou plochou so zrnitou povrchovou úpravou. Kopulku chráni tradičná trojcípa hviezdica, ktorá spolu s konkávnym, po obvode perforovaným krytom kmitacej cievky tvorí identitu týchto, dnes už klasických monitorov, ako aj samotnej značky Dynaudio.
Stredobasový reproduktor s priemerom 14 cm (5,5") je osadený v kruhovom ráme z rovnakej zliatiny a s rovnakou povrchovou štruktúrou ako hniezdo výškového reproduktora. Zatiaľčo predný, po stranách skosený panel, v ktorom sú osadené meniče, má povrch hladký, zvyšok tela reprobedne má príjemnú štruktúru letokruhov lúpanej dyhy. Oba druhy povrchovej úpravy sú rovnako čierne (v inej farbe BM5 mkIII ani nie je k dispozícii). Predný panel o hrúbke necelých dvoch centimetrov je od zbytku tela po celom obvode oddelený decentnou štrbinou. S nenápadne elegantným dizajnom ladí aj veľmi kvalitné vypracovanie a použité materiály.
O reprobedni a jej schopnostiach vypovedá aj zadná strana. Basreflex je namiesto obvyklého okrúhleho trubicového výstupu riešený pravouhlou obdĺžnikovou štrbinou ústiacou v hornej časti zadnej strany reprobedne. Vnútro basreflexu sa smerom von rozširuje do strán, pričom jeho svetlá výška je konštantná a umožňuje nazrieť do vnútra reprobedne až po vršok otvoru, v ktorom je osadený tweeter. V spodnej časti reprobedne, oproti stredobasovému meniču, je osadená elektronika. Jej riadiaci panel okrem konektivity (vstupov typu XLR alebo RCA), diaľkového ovládania a sieťových prvkov obsahuje šesticu posuvných miniprepínačov. Štyri z nich riadia digitálny procesing signálu - High Pass filter (Flat/60Hz/80Hz), basy (LF: +2/0/-2), stredy (M: 0/-2/-4) a výšky (H: +1/0/-1), jedným možno nastaviť citlivosť vstupu a posledný prepína režimy On a standby mód On/Sleep. Touto vychytávkou BM5 mkIII v rámci výbavy predbehol aj vyšší model BM6. Prepínač režimov poslúži nie len zábudlivým, aj všetkým, ktorí audio signál z počítača používajú po väčšinu času len príležitostne (v kontexte domáceho štúdia bežná vec).
Na zadnom paneli nie je k dispozícii kontinuálny potenciometer hlasitosti, zato konektor pre diaľkové ovládanie umožňuje pripojiť Y káblom externý ovládač hlasitosti, z ktorého možno pomocou veľkého otočného potenciometra regulovať pohodlne a presne hlasitosť oboch monitorov naraz. Užitočná vlastnosť pri mixáži, kedy si potrebujeme vypočuť určité úseky nahlas aj potichu.
Ako znejú
Silnou stránkou BM5 mkIII sú basy, mnohými užívateľmi aj recenzentmi definované ako tučné, čisté a precízne zároveň. Frekvenčná odozva prvej generácie modelu BM5 smerom nadol končila pri 50 Hz, ale nové mkIII reagujú až do 42 Hz. Samozrejme, v hudbe nejde o čísla, dôležité je, či výsledný dojem v kontexte ostatných frekvencií a dynamiky vyznie dobre, zrozumiteľne a muzikálne. V komplexnom zvuku nahrávky basy plnia svoju funkciu, pulzujú a dodávajú nahrávke život a dynamiku, ale pri mixe neprekážajú a umožňujú sledovať, čo sa deje v kritickom pásme stredov (vokály, gitary...). Výsledný zvuk je harmonický a nahrávku zbytočne neprikrášľuje, čo je u štúdiových reproduktorov vlastnosť pozitívna a u dobrých monitorov nevyhnutná. Na druhej strane, analytický až "technokraticky suchý" zvuk, ktorý charakterizoval značku Dynaudio pred dvomi desaťročiami, postupne, s každou generáciou ožíva emóciami. Svoj podiel na tom má aj fakt, že biamplifikované (50 + 50 W) aktívne reprobedne BM5 mkIII sú schopné dosiahnuť vyššiu úroveň akustického tlaku (118 dB v porovnaní so 115 dB SPL pôvodného modelu), čo zvuku dodáva rezervu výkonu a schopnosť reagovať na signál v celom spektre rýchlo a pohotovo. Ak sa náhodou pritrafí, že hlasitosť by prekročila hranicu, ktorá by mohla byť zariadeniu škodlivá, woofer aktivuje limiter, ktorý zabráni jeho poškodeniu.
Ako sme už vyššie naznačili, k charakteru zvuku Dynaudia patrí detailná prezentácia v oblasti vyšších frekvencií. Množstvo informácií umožňuje počuť nahrávku v novom svetle, s novými, doteraz nepočutými detailmi. Ako uviedol v svojej užívateľskej recenzii jeden zo zákazníkov na webe Sweetwater.com: "Až teraz naozaj počujem, na čo slúži každý knob v mojom DAW-e."
"Množstvo informácií umožňuje počuť nahrávku v novom svetle, s novými, doteraz nepočutými detailmi."
Množstvo detailov a otvorenosť vo vyšších frekvenciách sa u nových, ešte nevyhraných reprobední môže niekedy javiť ako až nepríjemne ostrý zvuk. Jeho hrany sa však časom (už po niekoľkých hodinách hrania) obrúsia a zmäknú na optimálnu úroveň. Okrem toho, zvuk možno upraviť pomocou prepínačov na zadnom paneli. Zo skúsenosti sa dá povedať, že vo väčšine priestorov a s väčšinou zdrojov hrajú bedničky najlepšie pri nulovom nastavení. Ak je však potrebné prispôsobiť zvuk určitému priestoru, osobnému vkusu, alebo sluchovým možnostiam, tá možnosť tu je.
Na záver treba zdôrazniť, že ak chceme získať z aktívnych monitorov maximum ich potenciálu, treba venovať pozornosť aj ich umiestneniu v priestore a vzdialenosti od zadnej steny. Doplnkom kvalitných štúdiových reproduktorov by mali byť aj stojany, či už stolové, alebo podlahové a podceniť netreba ani kabeláž, prípadne možnosť vylepšiť zvuk akustickými úpravami miestnosti.
Komu sú určené
Monitory BM5 mkIII môžu byť ideálnym riešením pre domáce štúdiá, ktorých majiteľom záleží viac na kvalite ako na veľkosti. Z relatívne malých reprobední získajú veľký, živý zvuk, ktorý sa dá počúvať dlhšiu dobu bez toho, aby unavil uši, či ostatné zmysly a užívateľ sa pri posluchu cítil nepríjemne. Hoci sú to štúdiové reproduktory prvotne určené pre použitie pri tvorbe hudby a práci so zvukom, kde obstoja na výbornú, v spojení s počítačom, alebo ľubovoľným prehrávačom sa doplnkovo dajú používať aj na bežné počúvanie hudby. Ich univerzálnosť sa netýka iba spôsobu použitia, ale aj nadpriemernej schopnosti interpretovať hudbu všetkých žánrov. Charakteristickým pre ne je vzdušný prejav, dynamický zvuk s dobrým basovým základom, ktorý nezastrie zvyšok hudby neidentifikovateľnou basovou perinou, ale dodáva jej pulz života a emócií.
Za necelých 800 eur za pár reprobední získa ich budúci majiteľ kvalitný zvuk s možnosťami nastavenia, ovládania, univerzálnosťou použitia, efektívnou spotrebou, perspektívou dlhej životnosti a neokázalej kvality, ktorú obvykle sprevádza aj oku lahodiaci dizajn. Monitory BM5 mkIII sú symbolom dobrého vkusu, možno aj toho vášho.
MCh